Friday 5 December 2014

PEMINAT BOLA SEPAK MALAYSIA – BODOH TAHAP ‘GABAN’

Kesian Dollah Salleh dan pemain-pemain skuad Harimau Malaya.  Rasa-rasanya apa yang kau orang akan fikir jika duduk sekali dalam skuad Harimau Malaya ni bila tengok perangai penyokong/peminat bola sepak Malaysia.  Pasti pening, tak habis nak fikir dan tak tahu nak buat camana lagi.

“Dia orang ingat kita ni ‘robot’, tak da hati dan perasaan.  Fikir ler sikit, ada ker mana-mana team main nak kalah?, mungkin memang ada kalau ada bookie suruh kalah.  Tapi tolonglah, kami tahu halal haram, tak terlintas langsung nak bagi makan anak, bini dan keluarga guna duit haram. Fahamilah kami, kami berterima kasih kerana diberi kepercayaan untuk mewakili Negara dan diberi tugas untuk mengharumkan nama negara dalam arena bola sepak.  Apa yang kami mahukan, sentiasalah bersama kami, sama ada ketika menang atau pun kalah.  Percayalah kami tetap dan akan berusaha bermati-matian untuk menang dan sekali gus mengembirakan semua orang”.  Mungkin itulah antara luahan hati mereka.



Tapi apa yang menjadi masalahnya dengan perangai penyokong/peminat bola sepak Malaysia ni, bila team kalah dia punya maki, kutuk, seranah ngalahkan orang gila meroyan.  Tak guna akal langsung.Terlalu pedih untuk ditelan dan tak da perkataan nak diucapkan untuk mengambarkannya.Pendek kata semua jelek-jelek belaka. Itulah keadaannya jika kalah, kira adatlah yek.

Tapi, tapi, tapi dan tapi, yang jadi masalah paling besar dengan perangai mereka ni, bila team menang, dikatakan ‘menang nasib’ (merujuk kemenagan Malaysia ke atas Singapura 3 - 1 Piala AFF Suzuki).  Oh aloh!..tak tau nak kata apa lagi.  Bila kalah, salah, bila menang pun salah juga.Apa sebenarnya yang mereka nak ni. 

Kalau gitu Dollah dan teamnya, lepas ni bagi kalah jer ler. Biar padan muka dia orang ni kerana PEMINAT BOLA SEPAK MALAYSIA memang BODOH TAHAP ‘GABAN’


Algojo kata: simpan jerlah pedang tu – malas layan.

No comments:

Post a Comment